Czy warto robić odpływ liniowy w garażu?

Już na etapie budowy warto zastanowić się nad montażem odwodnienia w garażu. Przywykliśmy do tego, że odwodnienia montowane są na dużych parkingach podziemnych, w obiektach handlowych czy miejscach użytkowanych publicznie. Jednak również właściciele domów jednorodzinnych powinni rozważyć instalację odpływu w garażu. Dlaczego warto? Co należy wziąć pod uwagę przy montażu odpływu liniowego w garażu? Dowiesz się tego z naszego artykułu.
Woda, która zimą spływa z auta, topniejący śnieg lub ewentualne podtopienia w przypadku intensywnych opadów prowadzą do powstawania kałuż na posadzce garażu. To nie tylko problem natury estetycznej! Nie dość, że na kałużach można się poślizgnąć, to jeszcze parująca woda może z czasem doprowadzić do powstawania pleśni czy grzyba. Pleśń i zagrzybienie są niebezpieczne nie tylko dla alergików. Warto unikać tego typu problemów jednak nie tylko ze względów zdrowotnych. Nadmierna wilgoć jest niekorzystna również dla przechowywanych w garażu przedmiotów.
Za montażem funkcjonalnego odpływu w garażu przemawia też fakt, że mycie posadzki np. za pomocą węża ogrodowego stanie się o wiele prostsze. Woda wraz z nieczystościami po prostu spłynie do odpływu.
Gdzie zamontować odwodnienie liniowe w garażu?
Wiesz już, dlaczego odpływ w garażu to dobry pomysł. Teraz warto zadać sobie pytanie: odwodnienie punktowe czy liniowe do garażu? Zwykle lepiej sprawdza się wariant liniowy, choćby z tego względu, że nie trzeba formować spadku podłogi w formie tzw. koperty, co jest dość pracochłonne.
Odwodnienie liniowe w garażu można zamontować w następujący sposób:
● odwodnienie w osi (pośrodku) pojazdu – to rozwiązanie uchodzi za jedno z lepszych. Woda z auta może spływać od razu do odpływu, tym samym nie powstają problematyczne kałuże. Z racji tego, że auto nie będzie wjeżdżać na odpływ, możliwe jest zastosowanie tańszego odwodnienia z plastiku;
● dwa odpływy wzdłuż garażu w osi kół pojazdu – taki system bardzo szybko i sprawnie odprowadza wodę, która spływa z kół samochodu. Jednak konieczne jest zastosowanie odwodnień wytrzymałych na większe obciążenia, co przekłada się na wyższy koszt całej inwestycji;
● odwodnienie wzdłuż bramy wjazdowej – taki montaż odpływu liniowego jest właściwym rozwiązaniem wyłącznie wtedy, gdy posadzka garażu znajduje się poniżej podjazdu. Ale w takim przypadku optymalnym rozwiązaniem byłby montaż odwodnienia po zewnętrznej stronie bramy, aby odpływ zabezpieczał położony niżej garaż przed wodą spływającą z zewnątrz;
● odwodnienie w poprzek garażu – to mało efektywne rozwiązanie, do tego kosztowne, ponieważ trzeba zastosować ruszt o większej wytrzymałości na obciążenia. Co więcej, odwodnienie w poprzek garażu nie zalicza się do rozwiązań estetycznych.
Powyżej omówiliśmy pokrótce, w jaki sposób może zostać zamontowane odwodnienie liniowe w garażu na jeden samochód. Oczywiście odpływ taki sprawdzi się też w garażach dwustanowiskowych – w tym przypadku odwodnienie można oczywiście poprowadzić pomiędzy dwoma miejscami parkingowymi. Jednak takie rozwiązanie oznacza w praktyce, że woda może spływa na środek garażu. Bardziej funkcjonalne byłyby dwie linie odwodnienia w osiach obu samochodów.
Trwałość odwodnienia liniowego w garażu
Jak już wspomnieliśmy, można w wielu przypadkach wybrać tańsze odwodnienie plastikowe. Jest to rozwiązanie, które sprawdzi się wyłącznie wtedy, gdy na kratkę ściekową nie będzie najeżdżać samochód. My zachęcamy Cię do inwestycji w nowoczesne odwodnienie ze stali nierdzewnej. Takie odwodnienia są wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne, działające obciążenia i oczywiście cechują się wysoką odpornością na korozję. Decydując się na odwodnienie nierdzewne do garażu, musisz liczyć się z wyższym kosztem zakupu, jednak jest to inwestycja na lata. Takie odwodnienia na pewno posłużą Ci znacznie dłużej niż wykonane z tworzywa sztucznego.